REGULAMIN

FUNDUSZU REMONTOWEGO ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH
CHORZOWSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ

§ 1

I. Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2018r. poz.  1285),
  2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018r. poz. 845),
  3. Statut Spółdzielni,
  4. Regulaminy wewnętrzne Spółdzielni.

II. Postanowienia ogólne

§ 2

  1. Postanowienia niniejszego regulaminu określają zasady tworzenia i gospodarowania środkami funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych stanowiących własność lub zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
  2. Spółdzielnia tworzy fundusz  remontowy zasobów mieszkaniowych.
  3. Środki funduszu remontowego przeznaczone są na:
    1. remonty, rozbudowę, przebudowę, zasobów mieszkaniowych, części wspólnych nieruchomości, infrastruktury służącej budynkom,
    2. remonty nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, 
    3. spłatę kredytu i odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację prac remontowych. 
  4. Z funduszu remontowego nie finansuje się napraw i remontów w lokalach mieszkalnych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami, obciążają użytkowników tych lokali.
  5. Odpis na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
  6. Spółdzielnia nie tworzy funduszu remontowego dla garaży wolnostojących i lokali użytkowych.

§ 3

Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych dotyczy :

  • członków Spółdzielni,
  • właścicieli lokali,
  • osób nie będących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali,
  • najemców lokali mieszkalnych,
  • użytkowników lokali mieszkalnych bez tytułu prawnego.

§ 4

  1. Fundusz remontowy Spółdzielni tworzony jest z :
    1. odpisów  z wpłat wnoszonych na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych,
      od garaży wbudowanych i od garaży wielostanowiskowych,
    2. odpisów z wpłat na fundusz remontowy dźwigów osobowych wnoszonych przez użytkowników lokali położonych w budynkach wyposażonych w dźwigi, 
    3. środków otrzymanych na dofinansowania celowe,
    4. przychodów z  umorzonych kwot kredytów bankowych i pożyczek,  
    5. podziału nadwyżki bilansowej za poprzedni okres rozliczeniowy według uchwały Walnego Zgromadzenia.
  2. Środki uzyskane z tytułu określonego w ust. 1 punkt e podlegają podziałowi na nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych.

§ 5

  1. Gospodarkę funduszem remontowym prowadzi Zarząd Spółdzielni. 
  2. Spółdzielnia prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencję wpływów  i wydatków funduszu remontowego.
  3. Wysokość opłat wnoszonych na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych ustalana jest przez Radę Nadzorczą. W nieruchomościach wielobudynkowych obowiązują stawki opłat w jednakowej wysokości dla wszystkich użytkowników danej nieruchomości. Wysokość opłat na fundusz remontowy dźwigów osobowych ustalana jest z uwzględnieniem postanowień § 8 ust.11 i § 11 Regulaminu w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale zarządzane przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
  4. Wpłaty na fundusz remontowy wnoszone są w ramach opłat za lokal.
  5. Środki zgromadzone na funduszu remontowym są kumulowane i nie podlegają rozliczeniu z  użytkownikami lokali za wyjątkiem określonym w § 7 niniejszego Regulaminu.

§ 6

  1. Gospodarowanie środkami funduszu remontowego odbywa się na podstawie opracowanego rocznego planu remontów w ramach posiadanych środków.
  2. Fundusz remontowy niewykorzystany w danym roku bądź wykorzystany powyżej posiadanych środków finansowych danej nieruchomości, przechodzi do rozliczenia w latach następnych. 
  3. Dopuszcza się możliwość korzystania ze zwrotnej pożyczki finansowej poprzez skorzystanie ze środków z innych nieruchomości na rzecz nieruchomości, w której brak jest możliwości zbilansowania potrzeb remontowych, a zachodzi konieczność wykonania niezbędnych prac remontowych w celu utrzymania zasobów w należytym stanie technicznym.
  4. Pożyczka finansowa podlega zwrotowi w następnym roku kalendarzowym lub w latach następnych.

§ 7

  1. Spółdzielnia rozlicza niezwłocznie z właścicielami danej nieruchomości zaewidencjonowane wpływy i wydatki funduszu remontowego wyłącznie w przypadku powstania wspólnoty mieszkaniowej i wyjścia ze spółdzielni, a mianowicie:
    1. podjęcia przez właścicieli, na podstawie art. 241 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uchwały że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy o własności lokali, 
    2. wyodrębnienia własności wszystkich lokali w określonym budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości. 
  2. Przez niezwłoczne rozliczenie rozumie się rozliczenie dokonane w terminie 30 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez Walne Zgromadzenie za rok, w którym zaistniały okoliczności o których mowa w ust. 1.
  3. Rozliczenie jest dokonywane na podstawie prowadzonej przez Spółdzielnię ewidencji funduszu remontowego według stanu środków na koncie danej nieruchomości zaewidencjonowanego na ostatni dzień roku kalendarzowego, w którym powstały okoliczności wymienione w ust. 1.
  4. Rozliczenie funduszu remontowego, w terminie o którym mowa w ust. 2, polega na zwrocie właścicielom nadwyżki funduszu remontowego nie wykorzystanego lub żądaniu od właścicieli uzupełnienia niedoboru funduszu remontowego w nieruchomości o której mowa w ust. 1.

III. Postanowienia końcowe

§ 8

  1. Niniejszy Regulamin  uchwalony został przez Radę Nadzorczą Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Uchwałą Nr 15/R/2018 w dniu 24.10.2018r.
  2. Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 01.01.2019r.
  3. Z dniem wejścia w życie regulaminu traci moc dotychczasowy Regulamin tworzenia i podziału funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przyjęty Uchwałą Nr 9/R/2010 Rady Nadzorczej z dnia 17.06.2010r.  i zmieniony Uchwałą Nr 3/R/2014 z dnia 29.05.2014r.


 

DRODZY MIESZKAŃCY!!

Przekazaliśmy Państwu zawiadomienia o Walnym Zgromadzeniu Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, które odbędzie się w dniach 19-22.05.2025r.
Niestety w tym samym czasie, do Państwa skrzynek pocztowych zaczęto kolportować anonimowe ulotki zawierające kłamliwe hasła o rzekomych nieprawidłowościach w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. 

Informujemy mieszkańców naszej Spółdzielni z całą stanowczością, że:

  1. Nie ma żadnego postępowania Prokuratury wobec Spółdzielni. Spółdzielnia nie przyznaje mieszkań. Spółdzielnia opiera swoją działalność na przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a zwykłe pomówienia świadczą o braku wiedzy o jej działaniu.
     
  2. Chorzowska Spółdzielnia Mieszkaniowa jest poddawana stałej, jawnej kontroli różnych organów np.: Biegłego Rewidenta, Lustratora, które nie wykazały żadnych nieprawidłowości, wynik finansowy Spółdzielni jest dodatni.
     
  3. Kłamliwe insynuacje wobec Zarządu Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej były powielane także przed poprzednim Walnym Zgromadzeniem m.in. za pośrednictwem serwisu Facebook czy materiałów dostarczanych do skrzynek pocztowych. W efekcie ustalenia sprawcy,  osoba dokonująca pomówień, chcąc uchronić się od odpowiedzialności karnej, zamieściła w mediach oficjalne przeprosiny.
     
  4. W Spółdzielni wykonawcy wybierani są w jawnych procedurach zgodnie z obowiązującym w Spółdzielni Regulaminem, a prace wykonywane są rzetelnie i odbierane przez inspektorów nadzoru.
     
  5. Prosimy naszych mieszkańców o rozwagę i unikanie bezkrytycznego przyjmowania treści szkalujących Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową. 
    Anonimowe hasła bez podpisu konkretnych osób, świadczą o ich nieprawdziwości. Zarząd zgłosił powyższą sprawę do organów ścigania.

 

Z poważaniem
Zarząd ChSM