Regulamin najmu oraz zasad korzystania z pomieszczeń dodatkowych w zasobach zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2018 poz. 845 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo Spółdzielcze (tj. Dz. U. z 2018 r. poz.1285 z późn. zm.) 
  3. Ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.)
  4. Statut Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej 

Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

  1. Spółdzielni – należy przez to rozumieć Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
  2. Administracji – należy przez to rozumieć właściwą ze względu na położenie pomieszczenia dodatkowego Administrację Osiedla.
  3. pomieszczeniu dodatkowym – należy przez to rozumieć pomieszczenia, położone w klatkach schodowych, piwnicach, strychach będących własnością lub współwłasnością Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, a w szczególności:
    a) pomieszczenia np. wózkownie, suszarnie, pralnie, komórki,
    b) pomieszczenia techniczne (oprócz pomieszczeń z zaworami głównymi, licznikami),
    c) komory pozostałe po likwidacji zsypów,
    d) pomieszczenia powstałe w wyniku zabudowy po likwidacji zsypów,
    e) inne zabudowane powierzchnie budynku.
  4. Użytkowniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie, spółdzielcze własnościowe prawo lub prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego w zasobach Spółdzielni, w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, korzystającą z pomieszczenia dodatkowego.
  5. Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin najmu oraz zasad korzystania z pomieszczeń dodatkowych zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.  

§ 2

  1. Regulamin dotyczy pomieszczeń dodatkowych stanowiących część nieruchomości, przeznaczonych do udostępnienia.
  2. Spółdzielnia może wynająć pomieszczenia dodatkowe wyłącznie na potrzeby związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego Użytkownikom posiadającym tytuł prawny do lokalu, zamieszkałym w klatce schodowej, w której usytuowane jest pomieszczenie dodatkowe. 
  3. Pomieszczenia dodatkowe nie nadają się do stałego zamieszkania osób. 
  4. Użytkownik nie jest uprawniony do prowadzenia w pomieszczeniu dodatkowym działalności gospodarczej. 

Tryb przydzielania pomieszczeń dodatkowych

§ 3

  1.  Administracja, w przypadku dysponowania wolnym pomieszczeniem dodatkowym, informuje mieszkańców o możliwości wynajęcia pomieszczenia, poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w klatce schodowej, na co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem składania wniosków w tym zakresie.
  2. Ogłoszenie zawiera następujące informacje:
    a) lokalizację, rodzaj pomieszczenia dodatkowego, powierzchnię i wysokość opłaty,
    b) termin i miejsce składania wniosków.
  3. Warunkiem ubiegania się o wynajem pomieszczenia dodatkowego jest:
    a) brak jakichkolwiek zadłużeń zainteresowanego Użytkownika w stosunku do Spółdzielni,
    b) nieposiadanie przez zainteresowanego Użytkownika innego dodatkowego pomieszczenia,
    c) fakt zamieszkiwania Użytkownika w lokalu mieszkalnym. 
    d) obowiązek zapoznania się z postanowieniami Regulaminu.
  4. Wnioski użytkowników posiadających zadłużenie nie będą rozpatrywane. Wnioski użytkowników posiadających inne dodatkowe pomieszczenie będą rozpatrywane jedynie w przypadku braku innych wniosków. 

§ 4

  1. Po ukazaniu się ogłoszenia o możliwości wynajęcia pomieszczenia dodatkowego zainteresowany Użytkownik składa do Spółdzielni pisemny wniosek o jego wynajęcie, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
  2. Formularz wniosku o najem dodatkowego pomieszczenia dostępny jest do pobrania w Administracji, Dziale Członkowsko-Mieszkaniowym Spółdzielni oraz na stronie internetowej www.chsm.com.pl.

§ 5

  1. W przypadku złożenia wniosku o najem pomieszczenia dodatkowego przez więcej niż jednego zainteresowanego Użytkownika, wyboru dokonuje Zarząd Spółdzielni.
  2. Zarząd przydziela pomieszczenie dodatkowe biorąc pod uwagę następujące kryteria wyboru:
    a) ilość osób zamieszkałych w gospodarstwie domowym (zgodnie ze złożonym w Administracji oświadczeniem o liczbie osób zamieszkałych w danym lokalu mieszkalnym według stanu na miesiąc poprzedzający wywieszenie ogłoszenia),
    b) powierzchnię lokalu mieszkalnego (przypadającą na 1 osobę zamieszkałą w lokalu mieszkalnym – zgodnie ze złożonym w Administracji oświadczeniem o liczbie osób zamieszkałych w danym lokalu mieszkalnym według stanu na miesiąc poprzedzający wywieszenie ogłoszenia),
    c) udokumentowana sytuacja rodzinna i zdrowotna wnioskodawcy wskazana w uzasadnieniu wniosku (np. przechowywanie wózków dziecięcych, rowerów, sprzętu rehabilitacyjnego).
  3. W przypadku równorzędnych wniosków, Spółdzielnia przeprowadza losowanie, podczas którego wyłania osobę uprawnioną do zawarcia umowy najmu pomieszczenia dodatkowego. O terminie i miejscu losowania wnioskodawcy równorzędnych wniosków powiadamiani są pisemnie. 
  4. O rozstrzygnięciu Spółdzielnia zawiadamia wnioskodawców pisemnie. 
  5. W przypadku wpływu jednego wniosku o wynajęcie pomieszczenia dodatkowego Spółdzielnia zawiera umowę o najem z zainteresowanym Użytkownikiem, zgodnie ze złożonym wnioskiem.

§ 6

  1. Korzystanie z pomieszczenia dodatkowego odbywa się na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Spółdzielnią, a Użytkownikiem na czas nieoznaczony.
  2. Pomieszczenia dodatkowe przekazane do indywidualnego użytkowania nie mogą być podnajmowane w całości lub części, ani oddawane w bezpłatne korzystanie innej osobie bez pisemnej zgody Spółdzielni.

Opłaty

§ 7

  1. Wysokość czynszu najmu za pomieszczenia dodatkowe ustalana jest przez Radę Nadzorczą ChSM w drodze uchwały. 
  2. Czynsz najmu wnoszony jest przez Najemcę w terminie do 20– go dnia każdego miesiąca.
  3. Za wynajmowanie pomieszczenia pobierany jest czynsz najmu wyliczony w zł/m2 powierzchni pomieszczenia miesięcznie.
  4. W przypadku najmu pomieszczenia dodatkowego wyposażonego w punkt świetlny, instalację centralnego ogrzewania oraz sieć wod-kan Najemca zobowiązany jest ponosić zryczałtowaną opłatę za energię elektryczną, oraz zaliczkową opłatą za centralne ogrzewanie. Zimna woda i kanalizacja – rozliczana zaliczkowo, zgodnie ze wskazaniem wodomierza i taryfy  ChŚPWiK.
  5. Opłaty wnoszone zaliczkowo podlegają rozliczeniu w terminach ustalonych przez Spółdzielnię na zasadach określonych w Regulaminie w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale.
  6. W przypadku najmu pomieszczenia dodatkowego o powierzchni powyżej 10 m2 Najemca zobowiązany jest do wniesienia kaucji w wysokości jednomiesięcznego czynszu najmu, stanowiącej zabezpieczenie pomieszczenia i urządzeń w nim się znajdujących  oraz zaległego czynszu najmu i innych należnych opłat. Kwotę kaucji zaokrągla się  do pełnych dziesiątek w górę.
  7. Kaucja nie podlega waloryzacji i będzie przechowywana na nieoprocentowanym rachunku bankowym.
  8. W przypadku zawarcia umowy najmu pomieszczenia dodatkowego w terminie od 1 do 15 dnia miesiąca kalendarzowego czynsz najmu za pierwszy miesiąc  zostanie naliczony za cały miesiąc kalendarzowy, natomiast w sytuacji zawarcia przedmiotowej umowy od 16 dnia miesiąca czynsz najmu zostanie naliczony za pół miesiąca kalendarzowego.

Warunki użytkowania dodatkowych pomieszczeń

§ 8

  1. Najemca pomieszczenia dodatkowego zobowiązany jest do:
    a) używania pomieszczenia z należytą starannością,
    b) utrzymywania pomieszczenia we właściwym stanie technicznym, sanitarnym i p. poż.,
    c) przestrzegania Regulaminu dotyczącego zasad wynajmu pomieszczeń  dodatkowych w zasobach zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniowej oraz przestrzegania postanowień Regulaminu porządku domowego,
    d) udostępniania pomieszczenia na żądanie Spółdzielni ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia przeglądu, konserwacji, remontu lub usunięcia awarii, a także do wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje.
  2. W pomieszczeniach gospodarczych zabrania się:
    a) przechowywania substancji i materiałów niebezpiecznych, łatwopalnych itp.,
    b) instalowania gniazdek elektrycznych i dodatkowych punktów świetlnych,
    c) wykorzystywania istniejącej instalacji elektrycznej do innych celów oprócz oświetlenia,
    d) dokonywania jakichkolwiek prac budowlano – adaptacyjnych bez zgody Spółdzielni,
    e) prowadzenia zarobkowej działalności gospodarczej.

Wypowiedzenie i wygaśnięcie umowy

§ 9

  1. Każda ze stron może rozwiązać umowę najmu z zachowaniem 6 – miesięcznego okresu wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia liczony jest od miesiąca następnego po miesiącu  w którym dokonano wypowiedzenia. Wypowiedzenie umowy następuje w formie pisemnej.
  2. Wynajmujący może rozwiązać umowę najmu bez zachowania terminu wypowiedzenia w przypadku:
    a) użytkowania pomieszczenia w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem
    b) nieprzestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu
    c) opóźnienia w zapłacie opłat za co najmniej dwa okresy płatności
    d) zaistnienia innych zdarzeń niezależnych od Wynajmującego.
  3. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym z dniem ustania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego Najemcy.
  4. Umowa wygasa z chwilą śmierci Najemcy.

§ 10

  1. W przypadku rozwiązania umowy najmu Najemca zobowiązany jest do dobrowolnego opróżnienia, opuszczenia pomieszczenia dodatkowego i przekazania go do dyspozycji Administracji w terminie 7 dni.
  2. W przypadku wygaśnięcia umowy najmu spadkobiercy lub osoby dysponujące pomieszczeniem zobowiązani są do przekazania pomieszczenia dodatkowego do dyspozycji Administracji w terminie 30 dni.
  3. Po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w ust. 1 lub 2, Spółdzielnia wyznaczy termin komisyjnego przejęcia pomieszczenia dodatkowego przez Administrację. O terminie i miejscu przejęcia pomieszczenia dodatkowego Spółdzielnia powiadamia Najemcę, spadkobierców lub osoby dysponujące pomieszczeniem, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru – na ostatni znany Spółdzielni adres.
  4. Pozostawione w pomieszczeniu i nieuprzątnięte rzeczy zostaną usunięte przez Spółdzielnię na koszt i ryzyko Najemcy, spadkobierców, osób dysponujących pomieszczeniem.
  5. W przypadku zbycia mieszkania przez Najemcę (np. sprzedaż, darowizna, zamiana, umowa o dożywocie) nabywca mieszkania nie wstępuje w prawa dotychczasowego Najemcy pomieszczenia dodatkowego. W takim przypadku umowa najmu zostaje rozwiązana z dniem ustania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego Najemcy. Najemca zobowiązany jest do przekazania wynajmowanego pomieszczenia do dyspozycji Administracji w terminie określonym w ust. 1. Przekazanie następuje poprzez sporządzenie i podpisanie przez strony protokołu zdawczo – odbiorczego. Powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku wygaśnięcia umowy na skutek śmierci Najemcy.
  6. Ust. 5 niniejszego paragrafu nie dotyczy zabudowanych części klatek schodowych, strychów oraz pomieszczeń dodatkowych trwale połączonych z lokalem mieszkalnym Najemcy oraz wybudowanych przez najemcę pomieszczeń dodatkowych, za zgodą Spółdzielni i ze środków własnych najemcy.
  7. Opłata za pomieszczenie dodatkowe będzie naliczana do dnia przekazania pomieszczenia do dyspozycji Administracji z uwzględnieniem zasady określonej w § 7 ust. 8.
  8. Opłaty wnoszone zaliczkowo podlegają rozliczeniu w terminach ustalonych przez Spółdzielnię na zasadach określonych w Regulaminie w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale.

Postanowienia końcowe

§ 11

Spółdzielnia z dotychczasowymi Użytkownikami pomieszczeń dodatkowych przydzielonych przed dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu dokona zawarcia umów najmu na przedmiotowe pomieszczenia na zasadach określonych niniejszym Regulaminem. 

§ 12

Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzygane będą przez Zarząd Spółdzielni. 

§ 13

Niniejszy Regulamin został przyjęty przez Zarząd Spółdzielni w dniu 30.05.2019 r. z mocą obowiązującą od dnia 01.07.2019 r.

Zmieniony Uchwałą Zarządu nr 148/2020 z dnia 03.07.2020r.
Zmieniony Uchwałą Zarządu nr 284/2019 z dnia 04.07.2019r.

DRODZY MIESZKAŃCY!!

Przekazaliśmy Państwu zawiadomienia o Walnym Zgromadzeniu Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, które odbędzie się w dniach 19-22.05.2025r.
Niestety w tym samym czasie, do Państwa skrzynek pocztowych zaczęto kolportować anonimowe ulotki zawierające kłamliwe hasła o rzekomych nieprawidłowościach w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. 

Informujemy mieszkańców naszej Spółdzielni z całą stanowczością, że:

  1. Nie ma żadnego postępowania Prokuratury wobec Spółdzielni. Spółdzielnia nie przyznaje mieszkań. Spółdzielnia opiera swoją działalność na przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a zwykłe pomówienia świadczą o braku wiedzy o jej działaniu.
     
  2. Chorzowska Spółdzielnia Mieszkaniowa jest poddawana stałej, jawnej kontroli różnych organów np.: Biegłego Rewidenta, Lustratora, które nie wykazały żadnych nieprawidłowości, wynik finansowy Spółdzielni jest dodatni.
     
  3. Kłamliwe insynuacje wobec Zarządu Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej były powielane także przed poprzednim Walnym Zgromadzeniem m.in. za pośrednictwem serwisu Facebook czy materiałów dostarczanych do skrzynek pocztowych. W efekcie ustalenia sprawcy,  osoba dokonująca pomówień, chcąc uchronić się od odpowiedzialności karnej, zamieściła w mediach oficjalne przeprosiny.
     
  4. W Spółdzielni wykonawcy wybierani są w jawnych procedurach zgodnie z obowiązującym w Spółdzielni Regulaminem, a prace wykonywane są rzetelnie i odbierane przez inspektorów nadzoru.
     
  5. Prosimy naszych mieszkańców o rozwagę i unikanie bezkrytycznego przyjmowania treści szkalujących Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową. 
    Anonimowe hasła bez podpisu konkretnych osób, świadczą o ich nieprawdziwości. Zarząd zgłosił powyższą sprawę do organów ścigania.

 

Z poważaniem
Zarząd ChSM