ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW DOSTAWY WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Rozliczenie za zużytą wodę w poszczególnych węzłach pomiędzy dostawcą a Spółdzielnią następuje na podstawie wskazań wodomierzy głównych zabudowanych w przyłączach wody. Wodomierze te są własnością dostawcy wody.
  2. Przez cenę wody rozumie się sumę cen za dostarczenie wody i odprowadzanie ścieków wg obowiązującej taryfy Chorzowsko – Świętochłowickiego Przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji Sp. z o.o.
  3. Dla potrzeb rozliczeniowych przyjmuje się, że ilość odprowadzanych ścieków równa się ilości pobranej wody.
  4. Za okres rozliczeniowy uważa się okres kolejnych 12 miesięcy od daty poprzedniego odczytu rozliczeniowego. Okres ten szczegółowo wskazany jest w dokumencie rozliczeniowym rozsyłanym przez Spółdzielnię. Okres rozliczeniowy może ulegać zmianom. § 4 ust. 1 Regulaminu w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale zarządzane przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową (zwanego dalej „Regulaminem”) nie stosuje się.
  5. Jeżeli w ciągu okresu rozliczeniowego następują zmiany urzędowej ceny dostawy wody i odprowadzania ścieków, odczytaną/wyliczoną wielkość zużycia w m3 rozlicza się według średniego zużycia miesięcznego tj. dzieląc zużycie wykazane na wodomierzach indywidualnych zamontowanych w danym lokalu mieszkalnym proporcjonalnie do liczby miesięcy w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Średnią ilość zużytej wody mnoży się przez cenę obowiązującą w danym okresie.
  6. W przypadku wystąpienia różnicy pomiędzy ilością zakupionej wody wskazaną przez wodomierz główny, a ilością wody rozliczonej wg poniższych zasad, różnica stanowi składnik kosztów eksploatacji i utrzymania. 

ROZLICZANIE W OPARCIU O WSKAZANIA WODOMIERZY INDYWIDUALNYCH

§ 2

  1. Za lokal opomiarowany uznaje się lokal, w którym zamontowane są wodomierze rejestrujące zużycie wody zimnej i ciepłej wszystkich punktów czerpalnych występujących w lokalu, posiadające:
      a) ważną cechę legalizacyjną Urzędu Miar, której okres ważności wynosi 5 lat, zarówno dla wodomierzy wody zimnej, jak i ciepłej oraz
      b) nienaruszoną plombę Spółdzielni na połączeniu śrubunkowym wodomierza z przyłączem wodnym, zabezpieczającą przed nieuprawnionym zdjęciem wodomierza lub nielegalnym rozszczelnieniem połączenia oraz
      c) dostosowane do systemu pomiarowego budynku.
  2. Rozliczanie kosztów zużycia wody, rozpoczyna się od dnia, w którym zainstalowano i dokonano zaplombowania wodomierza przez osobę upoważnioną przez Spółdzielnię.
  3. Odczyty dokonywane są co najmniej 1 raz w roku kalendarzowym dla celów rozliczeniowych. Dopuszcza się zmianę częstotliwości dokonywania odczytów i rozliczeń w zależności od terminów zmian cen urzędowych wody.
    Użytkownik lokalu w czasie przeprowadzania odczytów kontrolnych zobowiązany jest zapewnić dostęp do wodomierza w celu umożliwienia jego odczytu, którego dokonanie potwierdza własnoręcznym podpisem.
  4. Spółdzielni przysługuje prawo okresowej kontroli stanu technicznego zamontowanego w lokalu wodomierza oraz dokonywanie odczytów kontrolnych w dowolnym terminie.
  5. Na pokrycie kosztów zużycia wody, użytkownik lokalu wnosi z góry, miesięczne zaliczki, podlegające rozliczeniu w okresie rozliczeniowym.
  6. Wysokość miesięcznych zaliczek na następny okres rozliczeniowy ustalana jest indywidualnie dla każdego lokalu, na podstawie średnio-miesięcznego zużycia z poprzedniego okresu rozliczeniowego i aktualnej ceny dostawy wody i odprowadzania ścieków. 
    W przypadku lokali mieszkalnych uwzględnia się dodatkowo ilość osób zamieszkałych w lokalu. 
    W uzasadnionych przypadkach Spółdzielnia dopuszcza możliwość zmiany wysokości zaliczek na pisemny wniosek użytkownika lokalu.
  7. Różnica powstała w wyniku rozliczenia wpłaconych zaliczek i faktycznych kosztów zużycia wody rozliczana jest następująco:
      a) nadpłata zaliczana jest na poczet najbliższych opłat,
      b) niedopłatę należy uregulować w terminie wskazanym na rozliczeniu,
      c) na wniosek użytkownika Spółdzielnia może wyrazić zgodę na uregulowanie powstałej niedopłaty w ratach lub wypłacić powstałą nadpłatę.
    W przypadku użytkownika lokalu posiadającego zadłużenie z tytułu opłat za lokal nadpłatę zalicza się na poczet istniejącego zadłużenia.
  8. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, z przyczyn niezawinionych, zgłoszonego do administracji przez użytkownika lokalu, podstawę rozliczenia kosztów zużycia wody za okres między ostatnim odczytem a wymianą wodomierza na nowy, stanowić będzie średnie miesięczne zużycie wody w danym lokalu na podstawie ostatniego rozliczenia wody lub na podstawie danych z miesięcy poprzedzających zatrzymanie wodomierza.
  9. Opłata za zużycie wody i odprowadzanie ścieków nie obejmuje kosztów jej podgrzewu.
    Koszt podgrzewu wody jest określony i rozliczony zgodnie z zasadami rozliczania kosztów energii cieplnej dla centralnego ogrzewania i podgrzewu wody użytkowej zawartym w Załączniku Nr 2 do Regulaminu.
  10. Indywidualny licznik wody instalowany jest na koszt użytkownika lokalu i stanowi jego własność, za wyjątkiem lokali użytkowych w najmie.
  11. W przypadku wystąpienia błędów w odczytach z wodomierzy elektronicznych rozliczenie zaliczek dokonuje się w sposób następujący:
      1) Błąd wskazujący na konieczność wymiany wodomierza:
      • w przypadku zarejestrowania daty wystąpienia błędu na protokole odczytowym w formie pliku, przyjmuje się faktyczne zużycie wody do czasu wystąpienia błędu, a po dacie wystąpienia błędu przyjmuje się zużycie wody wyliczone na podstawie średniorocznego zużycia wody sprzed wystąpienia błędu.
      • w przypadku niezarejestrowania daty wystąpienia błędu przyjmuje się  proporcjonalne zużycie wody w danym lokalu na podstawie ostatniego rozliczenia  wody.
      2) Brak wskazania odczytu w transmisji danych w danym miesiącu:
      • podstawę rozliczenia stanowić będzie faktyczne wskazanie wodomierza potwierdzone przez upoważnione służby Spółdzielni, wyliczone proporcjonalnie za okres dokonywanego rozliczenia,
      • do czasu ustalenia przyczyny braku odczytu rozliczenie obejmować będzie średnie  zużycie z poprzedniego okresu rozliczeniowego lub sprzed wystąpienia błędu.
      3) Błąd wskazujący na manipulację
      • podstawę rozliczenia stanowić będzie rozliczenie w oparciu o zapisy zawarte w §3 ust.1 do czasu wymiany wodomierza, a po jego wymianie rozliczenie oparte będzie na podstawie jego wskazań. 
      4) Odczyt wskazujący na odwrotnie zamontowany wodomierz 
      • podstawę rozliczenia, do czasu przywrócenia poprawności działania wodomierza,  stanowić będzie rozliczenie w oparciu o średnie zużycie sprzed daty wystąpienia błędu lub z poprzedniego okresu rozliczeniowego. 
      5) Odczyt nie wskazujący poboru wody, w porównaniu do poprzedniego odczytu, wymaga sprawdzenia przez uprawnionych pracowników Spółdzielni. W przypadku stwierdzenia braku wskazań zużycia wody pomimo jej przepływu przez urządzenie – uprawniony pracownik dokona przeczyszczenia wodomierza i fakt ten odnotuje na karcie odczytowo – montażowej. Dodatkowo w terminie 7 dni dokona kontroli poprawności działania urządzenia. Podstawę rozliczenia stanowić będzie średnie  zużycie z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
    W przypadku stwierdzenia postoju wodomierza w poprzednim okresie rozliczeniowym dokonuje się korekty zgodnie z postanowieniami zdania poprzedniego.

ROZLICZENIE ZUŻYCIA WODY W LOKALACH NIEOPOMIAROWANYCH

§ 3

  1. Przez lokal nieopomiarowany rozumie się lokal:
      • bez wodomierzy indywidualnych,
      • z wodomierzami, z których przynajmniej jeden utracił ważność cechy legalizacyjnej,
      • z wodomierzami, w których w przynajmniej w jednym uszkodzona została plomba założona przez Spółdzielnię,
      • wyposażony w wodomierze niedostosowane do funkcjonującego w budynku systemu pomiarowego,
      • z wodomierzami, przy których stwierdzono zamierzone działanie w celu zafałszowania wskazań wodomierza,
      • w którym stwierdzono nielegalny pobór wody z pominięciem wodomierza.
  2. Wprowadza się ryczałt miesięczny dla lokali, o których mowa w ust.1. wyposażonych w instalacje:
    a / wody zimnej: 6 m³/m-c na każdą osobę zamieszkałą w lokalu,
    b/ wody zimnej i ciepłej wody użytkowej:
    - 3,5 m³ wody zimnej/m-c na każdą osobę zamieszkałą w lokalu,
    - 2,5 m³ wody ciepłej/m-c na każdą osobę zamieszkałą w lokalu,
    z zastrzeżeniem, że gdy zużycie wody w lokalu w okresie kiedy był on wyposażony w wodomierze z ważną cechą legalizacyjną było wyższe niż norma ryczałtu wskazana w ust. 2 lit. a, b wówczas do rozliczenia przyjmuje się średnioroczne zużycie wody występujące w tym lokalu, z ostatniego okresu rozliczeniowego, kiedy był on opomiarowany.
  3. W przypadku, gdy w lokalu nieopomiarowanym nikt nie został zgłoszony do zamieszkania w oparciu o zapisy §7 ust. 8 Regulaminu nalicza się ryczałt dla jednej osoby z zastrzeżeniem, gdy zużycie wody w lokalu w okresie kiedy był on wyposażony w wodomierze z ważną cechą legalizacyjną było wyższe niż norma ryczałtu wskazana w §3 ust.2, przyjmuje się średnioroczne zużycie wody występujące w tym lokalu kiedy był on opomiarowany.
  4. Dla lokali użytkowych, o których mowa w ust. 1. wprowadza się opłatę ryczałtową jak za 1,0 m³ wody zimnej na 1 m² powierzchni lokalu użytkowego.
  5. Dla lokali użytkowych, o których mowa w ust.1. wyposażonych dodatkowo w instalacje ciepłej wody użytkowej wprowadza się ryczałtową opłatę:
    - 0,6 m³ wody zimnej/1 m² powierzchni lokalu,
    - 0,4 m³ wody ciepłej/1 m² powierzchni lokalu.
  6. Opłaty za wodę ustalone w oparciu o §3 ust. 2-5 wraz z pozostałymi opłatami za używanie lokalu użytkownik lokalu wnosi w okresach miesięcznych.
    Opłata ryczałtowa nie podlega rozliczeniu i nie stanowi zaliczki na poczet kosztów zużycia wody.
  7. Rozliczenie kosztów zużycia wody w oparciu o wskazania wodomierza w lokalu, gdzie był naliczany ryczałt, następuje z dniem zamontowania i oplombowania wodomierza. Za dni miesiąca do czasu zabudowy/legalizacji wodomierza ryczałt naliczony zostanie proporcjonalnie.
  8. W przypadku lokalu, którego użytkownik uchyla się od opomiarowania lokalu lub legalizacji zabudowanych w nim wodomierzy, zamiast ryczałtu, o którym mowa w ust. 2, dopuszcza się rozliczenie zużycia wody w oparciu o dodatkowe zabudowane na koszt tego użytkownika wodomierze na wyodrębnionej części (np. pionie) instalacji wody zimnej lub ciepłej.
    Wysokość zużycia wody w takim lokalu określona zostanie jako różnica wskazań dodatkowych wodomierzy wody zimnej lub różnicy wskazań wodomierzy na zasilaniu i cyrkulacji wody ciepłej pomniejszona o sumę zużycia wody pozostałych użytkowników w wyodrębnionej części instalacji.
    Koszty wymiany i legalizacji dodatkowych wodomierzy obciążają użytkownika uchylającego się od zabudowy/legalizacji wodomierzy w swoim lokalu. Jeśli w pionie jest więcej niż jeden taki lokal to ich zużycie wody oraz koszty zabudowy/legalizacji dodatkowych wodomierzy liczy się proporcjonalnie do ilości tych lokali.

OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI

§ 4

Do obowiązków Spółdzielni w zakresie rozliczania dostawy wody i odprowadzania ścieków należy:

  1.  Zabudowa wodomierzy oraz dokonanie odbioru wodomierza zainstalowanego w uzgodnieniu ze Spółdzielnią we własnym zakresie przez użytkownika lokalu.
  2. Zabezpieczenie zainstalowanego wodomierza plombą Spółdzielni i prowadzenie dla niego kartoteki/bazy danych.
  3. Dokonywanie odczytów wodomierzy w terminach podanych w § 2 ust.3 niniejszych zasad.
  4. Rozliczenie zaliczek, dostarczane jest użytkownikowi lokalu w terminie do 90 dni od daty odczytu wodomierzy dokonanego dla potrzeb rozliczeniowych. 
  5. Rozpatrzenie zgłoszonych reklamacji w terminie do 30 dni od jej złożenia.
    W przypadku, gdy sprawa jest zawiła dopuszcza się wydłużenia terminu rozpatrzenia reklamacji.
  6. Powiadamianie użytkowników lokali o zmianach cen wody i odprowadzania ścieków.
  7. Powiadamianie użytkowników lokali, poprzez umieszczenie w euroskrzynce, wysyłkę na adres korespondencyjny lub e-mail pisemnej informacji, o upływie terminu ważności cechy legalizacyjnej Urzędu Miar zainstalowanych w lokalu wodomierzy.

OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU

§ 5

Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:

  1. Umożliwienia Spółdzielni zabudowania i wymiany wodomierzy obsługujących wszystkie punkty poboru wody zimnej i ciepłej w lokalu.
  2. Dbałości o sprawność urządzenia pomiarowego w okresie eksploatacji.
  3. Ponoszenia kosztu wodomierza w przypadku:
    • uszkodzenia i wskazania manipulacji na podstawie dokonanego odczytu,
    • utraty ważności cechy legalizacyjnej,
    • niewłaściwego wskazania zaistniałego po okresie gwarancji.
  4. Umożliwienia swobodnego dostępu do miejsca zabudowy wodomierza.
  5. Udostępnienia lokalu w celu określonym w §2 ust. 3.
  6. Terminowego wnoszenia ustalonych opłat.

§ 6

Użytkownik lokalu może samodzielnie, w uzasadnionych przypadkach i za zgodą Spółdzielni, zabudować i wymienić wodomierze obsługujące punkty poboru wody zimnej i ciepłej w lokalu.
Wymianę wodomierzy użytkownik zobligowany jest zgłosić w Spółdzielni celem dokonania oplombowania przez uprawnionego pracownika.

REKLAMACJE WSKAZAŃ WODOMIERZY

§ 7

  1. Zgłoszona przez użytkownika lokalu reklamacja wskazań wodomierza, który nie posiada zewnętrznych oznak uszkodzenia ani nie uległ zablokowaniu, podlega wstępnej weryfikacji przez służby techniczne Spółdzielni.
  2. Użytkownik ma prawo zwrócić się do Spółdzielni z pisemnym wnioskiem o dokonanie ekspertyzy wskazań wodomierza w celu stwierdzenia prawidłowości jego działania.
  3. Na okres sprawdzania wodomierza montowany jest nowy wodomierz. Zdemontowany wodomierz poddany zostaje ekspertyzie przez wyspecjalizowaną firmę posiadającą upoważnienie Prezesa Głównego Urzędu Miar.
  4. Uznanie reklamacji za uzasadnioną zwalnia użytkownika z opłaty za usługę sprawdzenia wodomierza.
  5. W przypadku, gdy zarzuty nie zostaną potwierdzone i wodomierz zostanie uznany za prawidłowo działający, Spółdzielnia obciąży użytkownika kosztami poniesionymi w związku z badaniem przyrządu, a w szczególności wymianą wodomierza, kosztami ekspertyzy i ponowną wymianą wodomierza.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 8

W przypadku dokonania zbycia lub nabycia lokalu bez udziału Spółdzielni w ciągu danego okresu rozliczeniowego w drodze:

  • zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu w drodze czynności prawnej, w tym licytacji komorniczych,
  • dziedziczenia,
  • uzyskania tytułu prawnego w trybie przewidzianym w § 17 Statutu ChSM,

rozliczenie następuje zgodnie z §7 ust. 6 Regulaminu.

§ 9

  1. Po złożeniu przez zarządcę nieruchomości wniosku do przedsiębiorstwa wodociągowego, użytkownik lokalu może zawrzeć z przedsiębiorstwem wodociągowym indywidualną umowę o dostawę wody i odprowadzanie ścieków na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów szczegółowych.
  2. Do ust.1. zastosowanie mają przepisy określone w §1 ust. 6.